SELAMAT BERPRAKTIKAL PELAJAR IJAZAH SARJANA MUDA PERAKAUNAN UITM SHAH ALAM (AC220)

adab belajar


Minggu lepas zalia ade ikut 1 ceramah dkt uitm..ceramah nie sgt bergune utk semua org terutamanye bg seorg pelajar..dlm ceramah tu penceramah ade nyatakan adab2 belajar menurut Imam Al-Ghazali...entry nie zalia nak kongsikan ape yg zalia dpt serbe sdkt drpd ceramah tu dan dr mr.google kesayangan zalia nie...hehe,,,syg lah sgt kan...zalia gurau je..



  1. Mendahulukan salam kepada guru dan bersalaman dengan bercium tangan sebagai tanda penghormatan - yg same jantina je tw, yg berlainan jntina tu tak pyh lah nak bersalam ae.
  2. Jangan terlalu banyak bercakap di hadapan guru.
  3. Jangan bercakap jikalau tidak ditanya - kalau guru tnye kte wajib jwb tw..walaupun xtw jwpn just try je jwb..
  4. Jangan bertanya melainkan jikalau diarah oleh guru.
  5. Jangan menyangkal kata-kata guru.
  6. Jangan mengumpat pelajar lain.
  7. Jangan berbisik di hadapan guru.
  8. Jangan berpaling kiri dan kanan.
  9. Jangan menyoal semasa guru kepenatan.
  10. Berdiri apabila guru bangun (ketika guru keluar dan masuk).
  11. Dengar dengan khusyuk ilmu yang disampaikan walaupun diulang 1000 kali.
  12. Rujuk guru dalam memilih ilmu - sbb guru kan lg bnyk ilmu so better refer dkt guru ble kte xfhm.
  13. Jangan duduk tempat guru - nie sbb kte knelah hormat pd guru kte.
  14. Jangan berjalan di hadapan guru kecuali darurat.
  15. Jangan ketuk pintu berulang kali hingga guru keluar menemuinya.
  16. Sentiasa mendapat keredhaannya dan jauhkan kemurkaannya.
  17. Muliakan anak-anak guru.
  18. Selalu berhubung dengan guru.
  19. Elakkan tidak menziarahi guru lebih 40 hari. Ini boleh mengurangkan keberkatan ilmu.
  20. Selalu mendoakan guru selepas setiap solat lima waktu - kte sbg pelajr mstlah mendokan kesejahteraan guru kte kn, doakan yg baik2 je tw, jgn doakan pkre yg buruk plak tw.


Best regards,

No comments:

Post a Comment